Την Παρασκευή 12 Ιουνίου πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της Πλατείας Ελευθερίου Βενιζέλου (Αγίου Νικολάου) ενώ σύμφωνα με τις ως τώρα ανακοινώσεις, μέσα στον Ιούλιο αναμένεται και η πολυπόθητη έναρξη της λειτουργίας του Μετρό, με το σταθμό “Νίκαια” να είναι τερματικός σταθμός της Μπλε γραμμής του Μετρό, μέχρι το άνοιγμα του σταθμού στον Πειραιά.
Για εμάς, το γεγονός πως μετά από εργασίες 8 και πλέον ετών η Πλατεία παραδίδεται στους πολίτες της πόλης μας είναι από μόνο του ένα εξαιρετικά ελπιδοφόρο γεγονός. Η Νίκαια αποκτά πρόσβαση σε ένα τεράστιο συγκοινωνιακό δίκτυο και επιτέλους αποκτά την αναγκαία διασύνδεση με το Κέντρο της Αθήνας αλλά και με τα υπόλοιπα προάστια της Αττικής. Η άφιξη του Μετρό και η καινούργια κεντρική πλατεία της πόλης μας θα έπρεπε παρόλα αυτά οπωσδήποτε και να συνοδεύεται από ένα παράλληλο αναπτυξιακό πλάνο, που να είχε ήδη υλοποιηθεί, το οποίο θα βγάλει τη πόλη μας από την εσωστρέφεια και την εγκατάλειψη και θα ανοίξει τους ορίζοντες της στη κατεύθυνση δημιουργίας μιας πολύμορφης, περιβαλλοντικά υγιούς, σύγχρονης, καθαρής και κυρίως αυτόνομης πόλης.
Η Πλατεία του Αγίου Νικολάου αυτή τη στιγμή αποτελεί ένα απομονωμένο και αποσυνδεδεμένο κομμάτι της πόλης από όλο τον υπόλοιπο ιστό του τεράστιου δήμου μας, κάτι που αποδεικνύει και τη συνολική συνθήκη εγκατάλειψης της πόλης μας. Μια Πλατεία που ναι μεν η ανάπλαση της είναι σημαντική αλλά κυριαρχείται από μια γενική εικόνα όπου επικρατεί το τσιμέντο, χωρίς εστίες πρασίνου και με έμφαση σε μια ψευδεπίγραφη μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική εικόνα που δεν αναδεικνύει καμία πλευρά της τεράστιας ιστορικής κληρονομιάς της πόλης μας και δεν έχει και χώρο για κάτι τέτοιο. Και μάλιστα μια Πλατεία που είναι δοσμένη εξ ολοκλήρου στις ανάγκες του σταθμού του μετρό (φωτισμός, αεραγωγοί, έξοδοι) με έναν τρόπο που δεν συναντάμε σε κανέναν άλλο σταθμό του Μετρό στο λεκανοπέδιο. Αποτέλεσμα μια Πλατεία που δεν είναι πια πλατεία.
Η Πλατεία του Ιστορικού Κέντρου της Νίκαιας θα έπρεπε να αποτελεί το κέντρο των εμπορικών δραστηριοτήτων της πόλης μας. Θα έπρεπε να αποτελεί τον πυλώνα ανάπτυξης των τοπικών μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.
Για να γίνει αυτό όμως, θα έπρεπε όλη αυτή την οκταετία η δημοτική αρχή Ιωακειμίδη να εργάζεται σε μια τέτοια κατεύθυνση και να μην παραδώσει ολοκληρωτικά με την μορφή ανάθεσης την υπόθεση του ιστορικού κέντρου στους εργολάβους της Αττικό Μετρό. Ο Δήμαρχος κ. Ιωακειμίδης δε μπορεί να επαίρεται για την ανάπτυξη της πόλης όταν γύρω, πάνω και κάτω από τη Πλατεία σωρεύονται εκατοντάδες εγκαταλελειμμένα σπίτια, όταν το ένα μαγαζί μετά το άλλο κλείνει ή αντιμετωπίζει το φάσμα του “λουκέτου”. Ο δήμαρχος κ. Ιωακειμίδης δεν μπορεί να καυχιέται για ένα σύγχρονο συγκοινωνιακό δίκτυο όταν η δημοτική συγκοινωνία λειτουργεί σπασμωδικά και περιορισμένα χωρίς να μπορέσει να ενώσει τις συνοικίες της πόλης μας.
Και το πιο σημαντικό η άφιξη του Μετρό θα έπρεπε να βρει ολόκληρο το κέντρο της Νίκαιας έτοιμο για μια τέτοια ριζική αλλαγή. Μια βόλτα στις άμεσες περιοχές γύρω από την πλατεία και το Μετρό δείχνει την πραγματική λυπηρή κατάσταση. Ερειπωμένη πόλη, κανένα έργο ανάπλασης των παλιών δρόμων και πεζοδρομίων. Κανένας σχεδιασμός ούτως ώστε η πόλη μας και ιδιαιτέρως το κέντρο της να έχουν μια μορφή λειτουργική, σύγχρονη, προσβάσιμη και βιώσιμοι για τους κατοίκους και της επισκέπτες της.
Η διοίκηση Ιωακειμίδη θεωρούμε ότι όλο αυτό το διάστημα στάθηκε ανεπαρκής στο να μπορέσει να μετατρέψει την άφιξη του Μετρό σε ευκαιρία για τη πόλη. Και σε αυτό το διαγώνισμα ο Δήμαρχος πήρε κάτω από τη βάση. Η απουσία συγκεκριμένης συγκοινωνιακής μελέτης που να ξεκινά από ένα Δημόσιο, Δημοτικό Parking, ικανό να εξυπηρετήσει καθέναν και καθεμία που θα επιλέξει να μεταβεί στο Μετρό με το όχημά του, που θα αποτρέψει το κυκλοφοριακό κομφούζιο και το να γίνει το κέντρο της Νίκαιας ένα απέραντο parking παντού από άκρη σε άκρη, και να καταλήγει, βέβαια, σε ένα γρήγορο και αποτελεσματικό συγκοινωνιακό δίκτυο της πόλης που δε θα αφήνει καμία γειτονιά ξεκομμένη. Δείχνει την αδυναμία της διοίκησης να σχεδιάσει, να διεκδικήσει και να κερδίσει για τους δημότες της.
Ο Δήμος Νίκαιας-Ρέντη σε όλη τη διαδικασία από τον πρώτο διαγωνισμό και τις πρώτες αρχιτεκτονικές μελέτες μέχρι και την τελική διαμόρφωση του χώρου της Πλατείας είχε ρόλο θεατή. Δεν διεκδίκησε κανένα ανταποδοτικό κονδύλι από την Αττικό Μετρό προς όφελος της πόλης (π.χ. λεωφορεία για τη δημοτική συγκοινωνία, μελέτη για συγκεκριμένη χωροθέτηση στον περίγυρο της πλατείας που να ευνοεί την ανάπτυξη τοπικών επιχειρήσεων, αξιοποίηση και ανάδειξη της ιστορίας της πόλης) ενώ ήταν στρατηγική επιλογή της διοίκησης να επιτρέψει και να ενθαρρύνει την τσιμεντοποίηση της Πλατείας, γεγονός που φαίνεται και από την ίδια επιλογή στην πλακόστρωση της οδού Π. Τσαλδάρη. Σε όλη αυτή τη διαδικασία ο Δήμαρχος μαζί με το επιτελείο του λειτούργησε κατά μόνας.
Δεν έβαλε ποτέ στη κουβέντα και τη διαβούλευση, όπως κάνει άλλωστε πάντα, τον ίδιο τον λαό της Κοκκινιάς και του Ρέντη και λειτούργησε ως “αναπτυξιακός πατέρας και φωστήρας της πόλης”. Η εικόνα που μέχρι στιγμής έχουμε είναι ότι δημιουργείται μια πλατεία που μπορεί εύκολα να μετατραπεί από Πλατεία βασισμένη στις ανάγκες και την εξυπηρέτηση των πολιτών σε Πλατεία των μεγάλων αλυσίδων εστίασης και πολυκαταστημάτων που επενδύουν στη δική τους και μόνο κερδοφορία και όχι στην ανάπτυξη της πόλης μας, εις βάρος μιας πλατείας που ακόμα και στην έρημη τωρινή της κατάσταση είναι ελάχιστη για να καλύψει τις στοιχειώδεις ανάγκες ενός τέτοιου κεντρικού δημόσιου χώρου (Ελεύθερος χώρος, περίπατος, σημείο συνάντησης και πληροφόρησης, στίγμα της πόλης στον ξένο επισκέπτη της, εύκολη πρόσβαση κλπ.).
Για να αντιστραφεί μια τέτοια κατεύθυνση θα πρέπει να πάρουμε τη κατάσταση στα χέρια μας. Να διεκδικήσουμε μια πόλη καθαρή και σύγχρονη, μια πόλη για τους Κοκκινιώτες και τις Κοκκινιώτισες και όχι για για τις “παραθεριστικές” επιχειρηματικές ελίτ, μια πόλη που θα δίνει έμφαση σε ένα μοντέλο βιώσιμης αστικής κινητικότητας, μια πόλη προσβάσιμη σε όλους, μια πόλη που οι πλατείες της θα αποτελέσουν εστίες επαφής, επικοινωνίας και κοινωνικής αλληλεγγύης και παράλληλα θα αποτελούν για τα παιδιά μας το καταφύγιο τους για την άθληση, την ψυχαγωγία και τη συλλογική ανάμνηση γύρω από τη τεράστια ιστορία της πόλης μας.
Εμείς από την πλευρά μας σαν Κίνηση Πολιτών Νίκαιας-Ρέντη«Κόντρα στο Ρεύμα» ήδη από το επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο αλλά και δημόσια με την παρέμβαση μας θα καταθέσουμε και θα συνδιαμορφώνουμε μαζί με τους συμπολίτες μας, ένα πλαίσιο αναπτυξιακού προγράμματος και προσβασιμότητας για ολόκληρο το κέντρο της Νίκαιας, τόσο με την μορφή ενός πλήρους σχεδίου, όσο και με τη μορφή επιμέρους προτάσεων. Ξεκινάμε να κάνουμε λοιπόν αυτό που δεν έχει κάνει εδώ και δεκαετίες η Δημοτική Αρχή να ακούσουμε τους πολίτες που ζουν σε αυτήν εδώ την πόλη και να σχεδιάσουμε μαζί με αυτούς!
https://www.facebook.com/kontrastoreumanikaia/